12 oktober 2020 | 11 wandelvragen van Wij Wandelen

Blij met het plaatsen van Eef Onderweg tussen maar liefst 250 andere wandelblogs op de blogpagina van Wij Wandelen, geef ik als blijk van dank antwoord op de vragen van John & Mirjam en mag ik er ook een stellen

John & Mirjam stellen via hun blog Wij Wandelen 11 wandelvragen aan hun blogbezoekers. Waarom 11 vragen en geen 10? Een van hen heeft iets met het getal 11, jarenlang rugnummer bij het voetballen. Ik begrijp heel goed dat je dan vergroeit met zo'n nummer. En vanwege die verbondenheid met nummer 11 publiceren zij hun blogberichten steevast elke 11e van de maand om 11:11:11 uur. 

1. Waarom Wandelen . . . ??
Wandelen vind ik de meest laagdrempelige manier van bewegen. Bovendien is het goedkoop. Ik heb geen kosten aan een lidmaatschap, speciale kleding of sportartikelen. Gewoon de deur uitstappen en gaan met de benenwagen. Verder kan ik het aanpassen naar zin, tijd, weer (of geen weer) en andere omstandigheden. Ik kan alleen lopen of met een groep. Ik kan kiezen waar ik loop, dicht bij huis of ver(der) weg, verhard of onverhard, een route volgen of op de bonnefooi. Geen sport die ik in het verleden ooit begon, hield ik lang vol. Maar wandelen? Wandelen loopt daar als een rode draad doorheen.

2. Hoeveel wandelkilometers heb je in de benen ??
Eerlijk gezegd houd ik dat niet bij. Van de georganiseerde tochten noteer ik per tocht mijn gelopen afstand in een KWBN-wandelboekje. Verder doe ik wat aan lichamelijke fact checking via een horloge met een app. Als ik de gelopen route wil terugzien op een kaartje gebruik ik weer een andere app. 

3. Wat vind jij een leuke stad voor een wandeling ??
Elke stad die groen en water merkbaar belangrijk vindt. Deze zomer liep ik het Zocherpad langs de voormalige stadswal van Utrecht maar zocht ook de verbinding tussen groen, oud en nieuw in vinex-wijk Leidsche Rijn.

4. Wat is jouw langste wandeling ooit ??
Dag 1 en dag 2 van het Natuurpad. Beide dagen liep ik ongeveer 23 kilometer.

5. Heuptas of rugtas ??
Rugzak. Voor langere tochten neem ik een waterzak mee en voor een tweedaagse komt daar nog wat bagage bij. 

6. Hoe vaak wandel jij ??
Vrijwel dagelijks, dat hoeft niet lang te zijn maar gewoon om even het contact met buiten te voelen. Zeker bij het huidige thuiswerken. 

7. Lente - Zomer - Herfst - Winter ??
Eerlijk is eerlijk, de lente is mijn favoriet hoewel alle seizoenen hun eigen charme hebben. Natuurlijk loop ik graag droog, liefst met een zonnetje maar niet te warm. 

8. Welk wandelevenement sla je niet over ??
Ik vind dit een leuke vraag omdat het is ingehaald door de tijd. In deze tijd krijgt het een andere betekenis. Veel wandelevenementen zijn afgelast of vonden op een creatieve manier toch plaats. Ik houd van afwisseling in evenementen maar als ik dan moet kiezen, ga ik voor de kleinschalige tochten.

9. Verhard of onverhard ??
Het liefst loop ik onverhard maar (deels) verhard lopen in een groene omgeving houd ik ook wel vol.

10. Wat is jouw ultieme wandeltip ??
Eerder dit jaar liep ik een zelfbedachte wandelvierdaagse in mijn eigen omgeving. Hoewel alles bekend voor me was, liep ik in eigen dorp als een wandeltoerist. Een verrassende ervaring!

11. Wat is jouw (wandel)vraag aan ons ??
Welke wandeling staat bovenaan jullie ooit-nog-eens-te-lopen-lijst?



1 opmerking:

  1. Wat leuk dat je de 11 vragen na 4 jaar nog beantwoord, het is een mooi blog geworden. Op onze to-walk lijst staat het Pad van de Vrijheid. Ik hoop daar nog dit jaar mee te starten.

    BeantwoordenVerwijderen