29 oktober 2023 | Dag van stilte in de Waterleidingduinen (9 km)

Vandaag is het de jaarlijkse Dag van de Stilte. Ik moest het online opzoeken. Dit jaar gaat het over het thema beleef de stilte in de natuur. Waar kan dit beter dan in de Amsterdamse Waterleidingduinen. Maar er zijn meer redenen om te gaan. Net voor het einde van oktober kan ik de laatste ode aan het onverharde pad brengen én heb ik nieuwe wandelschoenen om in te lopen. Als dat geen package deal is.

Terwijl het weer zich volgens mijn weerapp opmaakt voor stevige onweersbuien met hagel en zware windstoten, schijnt de zon volop als ik bij ingang De Zilk van start ga. In de lucht zie ik een rafelige grens tussen blauwe lucht aan de kust en meer onheilspellende bewolking landinwaarts. En hoewel ik vanwege die voorspelling voor een ommetje van vijf kilometer dacht te gaan, kies ik bij dit vooruitzicht, èn een stevige zuidwestenwind dat de wolken richting het noordoosten jaagt, voor de route van de zwarte paaltjes, een wandeling van ongeveer negen kilometer. 


Gezien het thema van de dag neem ik me voor om in stilte te wandelen maar in het eikenbos gaat het meteen mis. Terwijl ik stilsta om een foto te nemen groet een hardloper mij met 'hallo'. In mijn opperste concentratie schrik ik van zijn plotselinge aanwezigheid en groet spontaan terug. Ik schrik ook van mezelf voor de zwakheid waarmee ik de innerlijke afspraak verbreek. En het gebeurt me verderop nog eens als wandelaars mij tegemoet lopen. Zo wordt het nooit een stiltewandeling. 


Voorbij het eikenbos langs het zweefvliegveld wordt mijn eerdere vermoeden bevestigd. De zweefvliegtuigen stijgen op, het weer blijft voor de komende twee uur stabiel. 

Met het zweefvliegveld inmiddels achter me loop ik met de wind in de rug in noordelijke richting over het pad van de Halfwegseslag. Van grotendeels onverhard wordt het pad tussen de golvende duinen weer verhard. Opnieuw loop ik mensen tegen het lijf die ik als een afgericht hondje van Pavlov automatisch teruggroet. 

De natuur maakt zich met de invallende herfst op voor de winter. De meidoornstruiken zijn uitbundig versierd met hun paarsrode vruchten. Niet alleen op de vogels heeft deze winterproviand aantrekkingskracht. Met één beweging alsof ze aalbessen aan het ritsen is, trekt de vrouw de bessen van de struik. Gelukkig herinner ik me op tijd dat ik een stiltewandeling maak. Als daad van verzet schud ik slechts wat meewarig met mijn hoofd.


Ik heb er lekker de pas in. Het is een goede testbaan voor mijn nieuwe stappers. Elk denkbare ondergrond is in de Waterleidingduinen aanwezig, geel duinzand, gras, donkere humusrijke bosgrond, paden met fijn grind of grove puinachtige brokken steen, klinkerpaden en voormalige veeroosters. 

Na een klimmetje over het klinkerpad van de Houtweg vind ik bij de Berg van de Starrenbroek (21 m) een weids uitzicht. Links, in de noordelijke verte, zie ik Zandvoort liggen. Verderop, richting het oosten, ligt een van de vele zandverstuivingen. Zulke vergezichten maken dat het gebied nooit gaat vervelen.



Net als het weerbericht lijkt de voorspellende drukte van geparkeerde auto's op de parkeerplaats de ingang - de slagbomen stonden uitnodigend omhoog èn dus is het vandaag gratis parkeren -  van generlei waarde. Inmiddels ben ik over de helft van de route en is het rustig. Niet alleen bij de afwezigheid van mensen, ook de vogels en de damherten zijn nergens te bekennen. In die stilte vallen de zwammen des te meer op. Zwavelzwam en Grote Parsolzwam schreeuwen geluidloos het hardst om aandacht.




Via de Vogelenvelderweg en voorbij het Oosterkanaal loop ik terug richting de ingang van De Zilk. Inmiddels is de zon achter de wolken maar blijft het nog steeds droog. Geen gerommel in de verte of donderkoppen die een weg banen voor serieus hemelwater.
Dichter bij de ingang wordt het drukker met wandelaars. Voor ik bij de uitgang ben, heb ik me meermaals laten verleiden tot een groet. De conclusie van mijn stiltewandeling is simpel als wat: een mens is gemaakt om in verbinding met de ander te staan.


"stilte is universeel
zij is van niemand
en van ons allemaal
stilte verbindt"
(Bron: dagvandestilte.nl)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten