November 2019: een zonnig rondje

Mijn wandeltocht van 11 kilometer concentreerde zich rondom landgoed Keukenhof in Lisse. Ik liep het op een prachtig zonnige novemberdag in 2019. De meeste bollenvelden waren de week ervoor bedekt met hun jaarlijks strooien winterbed. Zo vers dat het glom in het zonlicht.

Voordat in het afgegraven duingebied de bollenteelt ontstond, kende de Bollenstreek aardig wat landgoederen en buitenplaatsen. Ze maakten deel uit van een strook landgoederen tussen Heemstede en Den Haag. Alleen al Lisse  kenden namen als Middelburg, Ter Specke, Wassergeest, Grotenhof (of Knappenhof) en 't huys Dever. Vrijwel alles is verdwenen en verwijst soms alleen een straatnaam of een naambordje op een brug ernaar. Gelukkig is niet alles verdwenen. Landgoed Keukenhof is een van de overgebleven buitenplaatsen, wereldwijd bekend door de gelijknamige tentoonstelling. Maar bovenal is het een mooi bewaard landgoed waar het heerlijk wandelen is. Hiervoor neem ik de jaarlijks terugkerende evenementen maar voor lief.

Vanuit het centrum van Lisse, vanaf het onofficiele Vierkant, vertrok ik over de Heereweg in noordelijke richting. Eenmaal buiten de bebouwde kom liep ik over de Zwartelaan langs de bollenvelden in de richting van de Loosterweg Noord. Daar linksaf geslagen passeerde ik de monumentale boerderij Middelburg en de na een brand weer opgebouwde schaapskooi. Aangekomen op de Stationsweg maakte ik een heen-en-weeruitstapje in de richting van het station en ving op de weg terug een glimp op van boerderij 't Lammetje (in het) Groen. Aan de gebruikte kleuren op de luiken kon ik herkennen welke opstallen ook behoren tot het landgoed Keukenhof. Voorbij de boerderij ging ik naar rechts en liep over het parkachtige terrein van kasteel Keukenhof met de hofboerderij (een horecagelegenheid). Na een korte stop liep ik dwars door het naastgelegen Keukenhofbosch naar de Spekkelaan. Van daar wandelde ik via de Achterweg Zuid, de Catharijnelaan en over de Heereweg en wierp zo nog een blik op hoeve Wassergeest en 't huys Dever tot ik weer bij het eindpunt kwam aan het Vierkant van Lisse. 

De foto's maakte ik met mijn mobiele telefoon.















Geen opmerkingen:

Een reactie posten