W3D Weerribben-Wieden 2019

Ik ben nieuwsgierig naar dit gebied en deze tocht. Beiden zijn nieuw voor me. Voor deze driedaagse heb ik mijn intrek genomen in een idyllisch gelegen B&B midden in het uitgestrekte riet- en waterlandschap van de Weerribben. Rust en ruimte nemen me op. De afstand tot de bewoonde wereld lijkt hier zo ver weg dat ik meer het gevoel krijg in het buitenland op vakantie te zijn dan een weekendje weg voor een wandelevenement.


Dag 1, vrijdag 30 augustus 2019
Het is al 11 uur als ik start vanaf het Binnenhof. Nee, niet het politieke centrum in Den Haag maar een restaurant in Paasloo waar de organisatie van de Weerribben-Wieden Wandel3daagse tijdelijk haar intrek heeft genomen. De komende drie dagen betekent dit restaurant voor mij een baken in het landschap van het Steenwijkerland: mijn vertrek- en aankomstpunt van een dagelijkse tocht van 15 kilometer.

Vanaf het restaurant loop ik eerst in zuidwestelijke richting. Het is goed wandelweer, zonnig met een wolkje maar niet te warm. De eerste dag is de Stuwwallentocht. Ik loop in de richting van het gebied van de Weerribben maar buig noordoostelijk af in richting Basserveld. Deze tocht, genoemd naar de in de ijstijd gevormde stuwwallen in dit gebied, maar voert me bovenal langs door mensenhanden opgeworpen houtwallen. Verder loop ik veel over verharde wegen. Ik ben benieuwd naar dag 2.  Na ongeveer 4 uur ben ik terug in het Binnenhof en speelt een Piratenkoor gezellige meezingers. Ik blijf nog even plakken...

Dag 2, zaterdag 31 augustus 2019
Vandaag staat de Weerribbentocht op het programma. Ik ben er klaar voor. Om half 9 ga ik al van start. Het gaat namelijk een warme dag worden. En ja, de naam van de tocht maakt het waar. Ik loop nu echt in de Weerribben. Alhoewel, de Weerribben is vooral een riet- en watergebied. Dus bekruipt me steeds het gevoel langs de rand ervan te lopen. Daar komt bij dat er opnieuw lange stukken bij zijn langs geasfalteerde wegen. Neemt niet weg dat het een schitterende tocht is. En het Piratenkoor staat bij terugkomst al weer opgesteld om te spelen.

Dag 3, zondag 1 september 2019
Na een nacht van donderend onweer en kletterende regenbuien is de natuur lekker opgefrist. Dat zorgt ervoor dat het aangenaam wandelen is.  Ik start deze laatste dag om half 10. Vandaag is de Stellingwerftocht aan de beurt. Het schijnt een nieuwe tocht te zijn en de meest bosrijke van de drie. Hoewel heel mooie stukken, loop ik ook vandaag weer lange stukken langs of over asfalt.

Terugkijkend is het zeker een leuk wandelevenement. Het aantal deelnemers is laag. Dat maakt het tot een rustige en gemoedelijke driedaagse. Het is zeker goed georganiseerd en goed uitgepijld. Iets minder asfalt en meer (particulier aangeboden) rustpunten zijn welkom.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten